17/11/2010

humming a song without a voice



Pidän tästä laulusta paljon, suomenkielisestä versiosta nimenomaan. Siitä tulee lapsuuden tunnelmia mieleeni, keltaisen Volvon takapenkki ainakin. Silloin en kyllä yhtään ymmärtänyt mitä laulussa sanottiin, hyräilin vaan mukana, kun melodia tuntui hyvältä, kuten tuntuu edelleenkin. Tiedän mitä laulan seuraavan kerran karaokessa. Lähipäivinä en kuitenkaan laula yhtään mitään. Kurkussani on julma kipu, kuin joku olisi pistänyt minut nielemään ruusunvartta. Vaikka minä olenkin enimmäkseen myönteinen ihminen, on minusta silti varsin luontevaa hoilottaa toisinaan "hyvästi jää, on vaikeaa...". Asioiden myönteiset ja kielteiset puolet näyttäytyvät hyvin usein samanaikaisesti.

16/11/2010

****



Aamulla nättiä säätä ja hii-mieltä aiheuttavaa sähköpostia. Kamera kaulaan. Kipaisu levykauppaan, josta pari uutta äänilevyä. Pullakahvit Hakaniemen hallissa. Kirpputorin ilmaislaarista pari vanhaa tietosanakirjaa, joissa pikavilkaisulla hauskaa tietoa ja kauniita kuvia. Nyt lepään hetken ja kuuntelen hankintojani. Kurkkua riipii karhean kuiva kipu.

Timber Timbre

15/11/2010

kaksin



Sunnuntaisin aamiaiset ovat parhaita, koskapa olemme kaksin.

~~~

Sunday breakfasts are always the best. Face to face, me and my sweetheart.

13/11/2010

hyvää viikonloppua, dears! - happy weekend, kalliit!



Tunnerintamalla tasaantunutta, eli päiväkirjamerkinnät liikkuvat edelleen emootioiden alueilla. Kainoa hymyäkin jopa naamataulullani havaittavissa. En ole ihan varma, kuuluuko suurin kunnia mieleni piristyksestä rakkaalleni, joka osaa tiukan paikan tullen sanoa oikeat sanat tarvittavalla vakuuttavuudella, arvostamallani analyyttisyydellä sekä rauhallisuudella vaiko lyhytvihaiselle itselleni. Minä kunnioitan ja ihailen tuota miestä. Toisaalta hyvät sanat menisivät ihan hukkaan, jos en kuuntelisi ja alkaisin änkyröimään vastaan. Yhteistuumat on hyvä homma, sanoisin. Ja tiedossa on mukavaa ja minulle vähän jännittävää lauantaille.

Viettäkää tasapainoinen ja lempeätunnelmainen viikonloppu!

12/11/2010

ärhäymä



Itsereflektioposteille ei loppua näy. Suorastaan jo odotan, että osaisin avata pääni sisäisistä liikkeistä muutakin sanottavaa kuin että millä mielellä tänään (sillä kyllä siellä vielä muutakin liikuu kuin tunnemylläkkää). Blogini alkaa olla pian kiinnostavuudessaan sääennusteen luokkaa – minun kategoriassani siis nihil nihilum, ei mitään. Ihan kuin en muusta enää osaisi kirjoittaakaan kuin tunnetiloistani. On niin vahva meininki koko ajan päällä että!

Tänään vuorossa kielteiset tunteet. Voi helevetti – siinäpä päivän päällimäisin sanaparini. Oi turhauman määrää, tuskastunutta ähinää ja voimain pakoa typerien asioiden ja ihmisten edessä! Aamu kotona oli vallankin leppoisa ja mukava, huvittavakin paikoitellen, enpä arvannut että näin voisi tuulet kääntyä. Kuvat päivän mielekkäältä puoliskolta.

Syyttääkö ärhäymästä hormonitoimintaa vaiko ulkoisia tekijöitä? Vaikea sanoa, saavat yhteissyytteen. En normaalioloissa ole ihan-sama-tyyppejä laisinkaan, mutta tänään taisin päästää suustani tuonkin katkeramielisen ja kylmäkiskoisen lausuman. Toivottavasti naamallani ei sentään ollut ihan kauhean jähmeä ilme! Kyllä minä enimmäkseen ihan kiltti olin, asiallinen olin ainakin. Välillä piti vaan puuskuttaa luotettaville ja ymmärtäväisille, tai ihan vaan yksin vetäytymispaikoissa. Kirosanoista tykkään.

Ärsytyksen aiheita olivat: hitaus, huomioon ottamattomuus, homman toimimattomuus, ihmisten mielikuvituksen puute, silkka tyhmyys, asiat väärässä paikassa, järjettömät ideat (eivätkö ne ole ihan parhaita? - eivät tänään), kiire, aikuisen avuttomaksi heittäytyminen, urautuneet ajatukset, korostunut kontrollin tarve, nälkä, ahtaus, riskien pelko... Joillakin on taipumus tehdä asioista niin saamarin hankalia, ja vielä ääneen tuskailla itsekehittämiensä hankaluuksien vuoksi. Sitähän sitä itse kukin toisinaan, mutta tänään olin ankaralla tuulella, enkä pystynyt tai halunnut olla ymmärtäväinen.

Sääennusteesta vielä. Mitä helvetin merkitystä sillä on, mikä on seuraavan päivän sää? Sehän on mikä on. Minulle passaa parhaiten italialaistyyppinen mentaliteetti. Mennään kun ehditään ja pusut annetaan aina. Jos on ihan paha myräkkä, mielestäni kaikki voivat odottaa. Ihan vaan mahdollista lumen tuloa ja Valtion Rautateitä ajattelin. Tämä ei liity millään tavalla tämän päivän kiukkuun. Kiivastuin vain tässä kirjoitellessani ja ajatellessani suomalaisten tapaa ennakoida, päivitellä ja huolehtia kaikkea mahdollista. Mieluummin jos keskittyisimme olemaan käsillä olevassa hetkessä tolkusti, mukavasti ja hankalaksi heittäytymättä.

Se on hyvä muistaa, että rauhaisan kuoreni sisäkehillä vaikuttaa myös pieni draamakuningatar ja liioittelu on minusta yksi suurimmista huveista. Mutta olin minä pipo tiukalla tänään, voi elämä!

p.s. Mullapa on kaksi uutta hienoa palmikkoneulepipoa, työkaverini neuloi, harmahtava beige ja hailakan sininen. JEE! Nää ei kiristä yhtään.

~~~

In other words, I was very pissed off today. But the photos are from my serene morning moments before the crazyness.

10/11/2010

levännyt ja rauhallinen



Jos eilen oli pienesti harmimieltä, niin tänään ei vähääkään. Loskaa on ja valottomutta vallankin, mutta nekin menee, kun on hyvin levännyt ja muitakin tyytyväisyysasioita elämässä. En leiju euforiassa, on vaan leppoisa ja mielekäs olo, ja hyvyydet ajatuksissani päällimäisenä. Sain harmiasiat sujahtamaan omaan arvoonsa, ja mielessäni on taas monta armeliasta ja eilistä viisaampaa ajatusta.

Näin viime yönä kutkuttavan mukavaa unta, heti herättyäni luin ihanuutta viestistä, levysoittimeen oli laittaa uutta kiinnostavaa musiikkia (siitä myöhemmin) sekä sen perään aina niin mahtavaa Department of Eaglesiä. Pakastimesta kaivoin leivän jo aamutuimaan uuniin lämpenemään. Lämmin leipä on minusta yksinkertaisuudessaan kovastikin mahtava juttu.

Eikä siinä vielä kaikki, aamukävelyltä palattuamme postilaatikossa oli kauan kaipaamani Toast Home, ja se on ihan just eikä melekeen mun makuuni. Tuntuu ihan pelleltä vouhottaa kaupallisesta katalogista näin, mutta minulle käy Toastin kanssa aina niin, että suunnilleen unohdan selaavani myyntiluetteloa. Sen estetiikka yksinkertaisesti on vaan niin tenhoavaa. Siis, mikäpä tässä! Minähän itse asiassa pidän hämärästä. Märästä en kyllä edelleenkään.